Gerard van Beurden begon met spreken. Hij is meerdere malen in aanmerking gekomen met onderzoek doen. Hij heeft voor zijn minor een nieuw product op de markt proberen te zetten (Staycon, een apparaatje voor op het stuur om zo de telefoon op te kunnen nemen) waar natuurlijk onderzoek aan vooraf gaat en daarnaast doet hij net als alle andere onderzoek als afstudeeropdracht.. Hij vertelde vanuit zijn eigen ervaringen. De hoogte- en de struikel punten. Denk niet te moeilijk en wees creatief, een belangrijke tip voor een goed onderzoek. Je denkt al snel dat is toch logisch? Maar het echt simpel houden is nog best moeilijk.
In het verhaal van Gerard zat een goede lijn. Hij benadrukte het feit dat je niet zomaar kon beginnen met onderzoeken. Eerst een marktonderzoek en daarna een businessplan maken waren essentieel. Zo legde hij goed uit hoe dit in elkaar zat en hoe je het dan het beste kon aanpakken. Heldere en duidelijke informatie waar je veel aan hebt!
Na Gerard kwam Carl Welcker aan het woord. Hij vertelde ook vanuit zijn ervaringen, vooral met betrekking tot zijn afstudeeronderzoek. Hij deed zijn afstudeeropdracht voor het bedrijf E-bike. Kort gezegd, een bedrijf dat fietsen als bouwpakketten verkocht. Carl en zijn partner (die er niet bij kon zijn) richtten zich op het bekendmaken van het bedrijf via social media. Je weet pas de beste oplossing (toepassing) is als je een onderzoek verricht. Carl vertelde zijn ervaringen met onderzoek doen en legde het marktonderzoek nog iets gedetailleerder uit.
Al met al waren het 2 zeer informatieve presentaties. Onderzoek is niet zo gemakkelijk als je denkt, er komt een hoop bij kijken. De tips van de heren zullen denk ik erg bruikbaar zijn. Denk daarbij simpel en wees creatief, dan kom je een heel eind.
Lise
Geen opmerkingen:
Een reactie posten